gerb 90

Електронни услуги

logo eservices

 

Директорът и учителският колектив от НУ "Хр. Ботев" посрещнаха проф. Есо Еламе и Марко Паулети, както и придружаващата ги делегация в своето училище. Посещението бе на 31 януари и бе по повод изпълнението на проект "План за образователни дейности по Целите на хилядолетието за развитие посредством побратимяване на училища". По покана на училищното ръководство на тази среща присъства и Заместник кмета инж. Хр. Желев, в чийто ресор е образователната дейност в общината.
Проф. Еламе е ръководител на проекта, а М. Паулети е сътрудник от Университета "Ca Foscari"- Венеция, който е и водеща организация по проекта. Основен партньор за България е ОП "Младежки център" гр. Хасково.
Проектът е разработен изцяло от училищния екип и е свързан с бъдещото развитие на училището като институция, в която не само се учи, но се възпитава у децата съзнание за преодоляване на проблемите на света.

Проектът е по европейската програма "Дафне III", чиито основни цели са да допринесе за установяването на зона на свобода, сигурност и справедливост, да защитава гражданите от насилие и да постигне високо ниво на благоденствие, да осъществява съвместни действия в областите обществено здраве, равенство на половете, защита правата на детето, борба срещу трафика на хора и сексуалната експлоатация.
По тази програма са избрани да участват само 10 училища от България  и едно от тях е НУ "Хр. Ботев" гр. Любимец. Идеята на проекта на местното училище е децата да осъзнаят, че обучението не е само акумулиране на знания, но и възпитаване на качества и формиране на съзнание за истинските проблеми на света. За тази цел програмата осигурява сътрудничество и побратимяване между училища от Европа и Африка - където начинът на живот е съвсем различен.
Темата, по която работи училище "Хр. Ботев" е за опазване на околната среда и водите и по нея работят общо пет класа. Всеки един клас е побратимен с класове от Франция или Италия и съответно по един от Камерун и Буркина Фасо /Африка/. Връзката между класовете се осъществява изцяло по интернет. В специално разработена платформа се публикува какво се работи в съответния клас, показва се какво се случва, обменят се идеи, снимки и т.н. По този начин учениците добиват представа за начина на живот и учение в различните страни по света.
Това посещение е своебразна проверка на изпълнението на дейностите, залегнали в проекта, а проф. Еламе имаше възможност на място да се запознае с работата на децата по класове, за това как възприемат този проект, интересуват ли се от живота на децата в другите страни и др. 
Ученици от ІV, облечени в народни носии, посрещнаха делегацията на входа на училището и по българска традиция захраниха гостите с хляб и сол. След това всички гости имаха възможност да видят отблизо изработените от децата пана и рисунки, изложени в коридора на училището. ”С голям ентусиазъм децата се включиха в изработването проекти за опазване на природата” сподели г-жа Мария Александрова, класен ръководител на ІV клас.
Професорът посети класните стаи на всеки от работещите класове по проекта и се запозна с начина им на работа. Всеки един от тях демонстрира умения и желание за работа по този проект. Не бяха малко и въпросите от учениците, свързани с начина на живот на децата от Африка, как се обучават, как се забавляват, с какво се хранят и т.н.
Проф. Еламе не пропусна отговора на нито един въпрос и сподели пред децата, че най-важното след обучението им е да се държат добронамерено по между си, да си помагат, да се уважават, да не се обиждат и да не бъдат агресивни по между си. След като приключи с проверката по класовете, ръководителят на проекта изрази задоволство от посрещането и видените резултати. "Изключително съм доволен от посрещането тук, а работата с учениците е на много добро ниво. Изпълнението на този етап от проекта е перфектно.  Силно впечатлен остана от работата на децата с програмата „Енвижън”. Направената демонстрация във ІІ а клас от г-жа Дочка Кючукова показа как всяка класна стая с малко средства може да функционира като компютърен кабинет и всяко дете да участва.”Това е иновация за образованието както на европейско ниво, така и за България" - каза проф. Еламе пред присъстващите.
Инж. Христо Желев пое ангажимент и изрази увереност, че училището винаги ще има пълна подкрепа в лицето на общината  при работата си с проекти. "Общинското ръководство ще толерира подобни инициативи, свързани с развитието и повишаване качеството на  образованието."
Следващата стъпка от изпълнението на проекта е въвеждане на т.нар. Програма "Дневен ред 21" или "Argenda 21". Това е декларация, която определя програмата за действие през 21-ви век в най-разнородни области, ориентирани към устойчивото развитие на планетата: борба с бедността, опазването на климата и резервите с питейна вода, зачитане на интересите на различните народи и т.н. В рамките на тази програма се разглежда ролята на местното самоуправление като решаващ фактор при осъществяването на съдържащите се в програмата цели, а именно всяка общинска администрация да сътрудничи със своите граждани, местни организации и предприятия при прилагане на Програмата "Дневен ред 21".
Училище "Хр. Ботев" ще бъде едно от първите училища в България, които ще имат Дневен ред 21. Това е изключително полезно за самото училище, защото то ще се развива в една нова, модерна и иновативна посока. Ръководството на училището предвижда през м. април да проведе форум, в който ще участват родители, ученици, учители и граждани както и представители на местната власт. По време на провеждането му всеки от присъстващите ще има думата да сподели какви са вижданията за развитие на училището, кое може да се промени, как иска да изглежда то. Целта е повече хора да участват в управлението и взаимодействието помежду им да доведе до по- оптимално развитие. Този модерен начин на управление ще отвори врати за всички заинтересовани страни и ще даде възможност да се осъществят нови  форми на общуване.